"Realizacja programu profilaktycznego możliwa dzięki sfinansowaniu przez Wydział Zdrowia Urzędu Dzielnicy Warszawa Wawer"
„1,2,3…” - klasy IV-VI, rodzice, nauczyciele
Program profilaktyki przemocy i uzależnień
W partnerstwie ze Stowarzyszeniem „Półpiętro”
Cele programu
Głównym celem programu profilaktycznego „Raz, dwa, trzy – profilaktyka uzależnień” jest przeciwdziałanie uzależnieniu od alkoholu, w zakresie kształtowania postaw związanych z życiem bez korzystania z substancji psychoaktywnych i uzależniających, z uwzględnieniem problematyki przemocy jako powiązanej z sięganiem po alkohol. Program realizowany będzie w oparciu o strategię profilaktyki pierwszorzędowej, z uwzględnieniem czynników ryzyka oraz czynników chroniących.CCc
Cele niekwantyfikowalne:
- poszerzanie świadomości dzieci w zakresie niebezpieczeństw związanych z sięganiem po alkohol,
- edukacja dzieci w zakresie przyczyn oraz skutków zdrowotnych, społecznych, emocjonalnych i poznawczych sięgania po alkohol,
- edukacja dzieci w zakresie mechanizmu uzależnienia oraz działania alkoholu,
- budowanie spójności grupy rówieśniczej oraz relacji rówieśniczych jako czynnika chroniącego przed uzależnieniami,
- praca nad rozwiązywaniem problemów życia szkolnego, w tym funkcjonowania klasy, jako zapobieganie uzależnieniom,
- poszerzanie świadomości dzieci w zakresie powiązania uzależnień ze zjawiskiem przemocy,
- oswojenie dzieci z tematyką uzależnień,
- wzrost kompetencji dzieci w zakresie korzystania z pomocy w sytuacji kontaktu z alkoholem,
- wzrost kompetencji nauczycieli w zakresie pracy z klasą szkolna oraz współpracy z rodzicami.
- poszerzanie świadomości rodziców w zakresie podstawowych potrzeb rozwojowych dziecka oraz współpracy z nauczycielami,
- wzrost kompetencji społecznych dzieci,
- zmiana postaw dzieci, rodziców i nauczycieli w zakresie problemu uzależnień oraz nastawienia na wzajemną współpracę jako czynnik chroniący,
- kształtowanie postaw prozdrowotnych dzieci,
- współpraca z wychowawcami klas w zakresie planowania oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych dla konkretnej klasy w związku z problematyką uzależnień i jej powiązań z problemem przemocy.